Communicatie in positie
3-daagse masterclass
Communicatie in positie in 3 stappen
Als iedereen communiceert, wat doe je dan als communicatieprofessional? Maak van jouw specialisme een productiefactor, in betekenis vergelijkbaar met grondstoffen, arbeid en geld.
Betteke van Ruler ontwikkelde de nieuwe methode van Het Communicatiehuis. Daarmee komt communicatie niet alleen in het hart van het beleid maar ook in het hart van de organisatie. Zo word je de architect van je eigen Communicatiehuis en breng je communicatie als competentie van iedereen en vak van sommigen in de positie waarin het hoort.
Kern
Aan de Comprof als sparring-partner of business-partner die altijd paraat staat en dus ‘in positie’ is, is steeds meer behoefte. Daarvoor is het van het grootste belang dat communicatie als cruciaal bedrijfsonderdeel wordt gezien. Maar daarvoor moet je als zodanig ook worden herkend én erkend, ‘in positie’ zijn. Met de methode van Het Communicatiehuis bereik je die positie en heb je een veilig en professioneel dak boven je hoofd. En héél veel meer! Laat dat maar aan Betteke over.
Met de methode van Het Communicatiehuis bezorg je de organisatie een scherp beeld op wat goede communicatie is, wat ieders rol daarin is, en wat je mag verwachten van de communicatieprofessionals. Er zijn geen twee organisaties gelijk. Iedere organisatie verdient daarom haar eigen Communicatiehuis, op maat, toegesneden op de kwesties die in en om de organisatie spelen en de fase van ontwikkeling waarin de organisatie zit. Heb je moeite met het formuleren van je eigen visie op je vak? Vind je het lastig om te bedenken wat er in jouw organisatie nodig is op het gebied van communicatie? Vind je het lastig om anderen daarvan te overtuigen? Deze methode bied je de basis voor dat gesprek.
De methode van Het Communicatiehuis brengt jou als communicatieprofessional in een paar verrassend overzichtelijke stappen in de beste uitgangspositie om de organisatie ervan te overtuigen dat communicatie niet alleen een leuke tool is die je desgewenst inzet, maar een basisproces in de organisatie is en zelfs een productiefactor, net als grondstof, arbeid en geld. Het helpt je bovendien om scherper te krijgen wat jouw rol als communicatieprofessional in jouw organisatie of bij jouw klant moet zijn. En als laatste helpt het je om na te denken over de beste organisatie van de communicatie.
De methode bestaat uit drie stappen:
- Wat is er in jouw organisatie of bij jouw klant nodig op communicatiegebied?
- Hoe brengen we daar focus in aan?
- Hoe organiseren we dat op de beste manier?
Bij iedere stap horen een groot aantal vragen. Die vragen beantwoorden is bouwen aan je eigen Communicatiehuis.
Met het Communicatiehuis is het een stuk makkelijker om anderen in de organisatie te laten zien én weten wat de betekenis van communicatie met een ‘C’ is: dé bron van kansen en mogelijkheden om het beeld en de positie van de organisatie, haar bedrijfsstrategie en haar medewerkers op alle fronten te ondersteunen en versterken. Het helpt je bovendien om scherpere communicatiestrategieën te maken: het biedt je het strategisch startpunt van iedere strategie: Visie.
De masterclass wijst je in twee dagen de weg om een eigen Communicatiehuis te bouwen. De basis van de masterclass zijn de vragen uit het boek èn de oefening daarmee met elkaar. We gebruiken daarom tijdens beide dagen enkele van jullie eigen organisaties steeds als voorbeeld. Word in deze Masterclass de architect van je eigen Communicatiehuis en breng daarmee communicatie in positie.
Programma
Het digitale programma wijkt af van ons oorspronkelijke fysieke programma. Zo is de afsluitende dag korter, werken we met een coachingsmoment in groepjes (het tijdstip wordt gepland tijdens cursusdag 1) en zijn werkvormen aangepast voor digitaal onderwijs.
Dag 1 | Leren werken met het Communicatiehuis |
---|---|
Dag 2 | Intervisie: coaching in casusgroepjes (1,5 uur) |
Dag 3 | Aanscherpen van het Communicatiehuis |
Voor wie
Voor ervaren communicatieadviseurs en hoofden van afdelingen, en verder voor iedereen die een jaar of vijf ervaring heeft in het communicatievak en het aandurft om echt het verschil te gaan maken en een serieuze gesprekspartner te worden van een opdrachtgever of een klant over de rol die communicatie kan spelen in en voor een organisatie en wat daar voor nodig is.
Werkwijze
Intensief en afwisselend programma met veel korte inleidingen en veel interactie. Op de eerste dag oefenen we met de principes van het Communicatiehuis; op dag twee bespreken we de Communicatiehuizen die de deelnemers zelf hebben gemaakt.
Docent
Docente van deze masterclass is Betteke van Ruler.
Deelname
Aan het einde van de masterclass ontvang je een certificaat van deelneming waarin staat omschreven wat je hebt geleerd en gedaan.
Boekenpakket
Alle deelnemers aan deze masterclass ontvangen naast de benodigde lesmaterialen een boekenpakket. Communicatie in positie in 3 stappen van Betteke van Ruler wordt toegezonden en is inbegrepen bij de cursusprijs.
Managementboek.nl: In Communicatie in Positie in 3 stappen biedt Betteke van Ruler je een methode om in drie stappen te komen tot een goede vormgeving van de communicatiefunctie in of voor een organisatie. Hiervoor heeft ze het Communicatiehuis bedacht.
De vraag ‘Wat doen we met communicatie?’ wordt in organisaties te vaak beperkt tot de vraag op welke plaats de communicatieprofessionals moeten zitten of hoeveel fte’s er nodig zijn.
Veel interessanter is hoe communicatie als competentie van iedereen en als vak van sommigen positie krijgt in de organisatie. De vraag naar de plaats in de organisatie of het aantal fte’s is pas de laatste vraag in een reeks van 3×3 vragen die auteur Betteke van Ruler in haar boek aan de orde stelt.
Visie op communicatie
Het boek gaat over de functie van communicatie. Die wordt in het boek uiteengelegd in twee aparte aspecten: waar moet communicatie in deze organisatie voor dienen en welke rol moeten de communicatieprofessionals daarin spelen. De visie daarop is daarom ook tweeledig: De functie die communicatie heeft in een organisatie en de basisprincipes van goede communicatie voor deze specifieke organisatie worden verwoord in een communicatievisie. De rol die communicatieprofessionals spelen, het aanbod dat zij doen en de kwaliteiten die zij hebben worden verwoord in een communicatiedienstverleningsvisie.
Het Communicatiehuis
Om deze twee aspecten van communicatie voldoende aandacht te geven heeft Van Ruler de methode van het Communicatiehuis bedacht. Daarin worden de ijkpunten beschreven van goede communicatie, wie daarin welke rol speelt en hoe die communicatie wordt georganiseerd.
Het Communicatiehuis bestaat uit 3 bouwlagen die elk betrekking hebben op 1 vraag:
1 Wat is er in deze organisatie nodig op communicatiegebied?
2 Hoe brengen we daar focus in?
3 Hoe organiseren we dat op zo’n manier dat het gaat werken?
In het boek worden deze drie vragen elk onderverdeeld in 3 subvragen waardoor de lezer bij de hand wordt genomen om zelf op zoek te gaan naar het ideale Communicatiehuis voor de eigen organisatie of klant.
Professioneel communicatiemanagement
Communicatieprofessionals willen graag vroeg aan tafel zitten als serieuze gesprekspartner, met name om de buitenwereld binnen te brengen en daarmee bij te dragen aan de ontwikkeling van beleid. Helaas worden afdelingen Communicatie nog te vaak gezien (of stellen zich op) als afdelingen die beleid achteraf begrijpelijk en acceptabel maken in plaats van ook te helpen begrijpelijk beleid en juiste strategische keuzes te ontwikkelen. Dit komt vaak omdat afdelingen nog niet de juiste tools bezitten maar ook omdat communicatie überhaupt nog niet zo’n thema is in de boardroom. Het boek gaat daarom uitgebreid in op de vraag hoe communicatie beter in positie kan komen en communicatie op een professionele manier gemanaged kan worden.
Ieder zijn eigen Communicatiehuis
Er bestaat niet één ideaal Communicatiehuis, er is dus geen standaard voor. Iedere organisatie verdient een eigen ontwerp. Er zijn wel basisprincipes zonder welke het Communicatiehuis niet meer wordt dan een bouwval of eeuwig in aanbouw blijft. Dit boek biedt de thema’s en de vragen die je nodig hebt om in drie stappen een solide Communicatiehuis te ontwerpen. Een huis van waaruit het voor iedereen in de organisatie en daaromheen prettig communiceren is. Het boek biedt daarnaast ook veel achtergrondinformatie en theorieën over het communicatievak. De jarenlange ervaring van de auteur als docent, wetenschapper en coach is daarvoor een waarborg.
Betteke van Ruler is emeritus hoogleraar Communicatiewetenschap aan de UvA. In de loop van de tijd heeft zij talloze boeken en artikelen gepubliceerd over het communicatievak. Communicatie in positie in 3 stappen is haar nieuwste boek.
Artikel(en)
‘Communicatie is een essentiële productiefactor’
Betteke van Ruler, Hoogleraar Corporate Communicatie en Communicatiemanagement, over het cruciale belang van zichtbaarheid. ‘Bij de case van ING dacht ik: op welke planeet leven jullie?’
Lees het volledige artikel op mt.nl (maart 2019)
Recensie Managementboek.nl (Bert Peene)
Wat is er in deze organisatie nodig en hoe kunnen we de communicatiefunctie en de rol van de communicatieprofessionals zo neerzetten dat zij ook echt van toegevoegde waarde zijn? Die vragen staan centraal in Communicatie in positie in 3 stappen, het nieuwste boek van emeritus professor communicatiewetenschappen Betteke van Ruler. De boodschap achter deze vragen: communicatie moet in positie gebracht worden. Nu eindelijk eens een keer goed of op een andere manier.
Benieuwd naar de volledige recensie? Klik hier.
Videotutorial Communicatie in positie
Data en locaties
08-03-2021 | Dag 1 (9.00 – 16.00 uur) | ||
---|---|---|---|
15-03-2021 |
|
||
22-03-2021 | Dag 3 (9.00 – 16.00 uur) |
Door de aangescherpte corona-maatregelen hebben we besloten om tot februari 2021 onze masterclasses digitaal te verzorgen. Met een volledig aangepast programma, voldoende pauzes en werkvormen die gericht zijn op online leren en werken. Bovenstaande masterclass (start 8 maart) hopen we weer fysiek te kunnen organiseren.
Prijzen
BASISPRIJS:
€ 1.995,- (excl. BTW)
LEDENTARIEF:
€ 1.795,- (excl. BTW)
Het ledentarief (10% korting) wordt gehanteerd voor abonnees op Adformatie (voorheen vakblad Communicatie) en leden van Logeion.
‘De tweedaagse Masterclass rondom het Communicatiehuis van Betteke van Ruler is een mooie aanvulling op haar boek. Het helpt om de theorie direct praktisch te maken. Doordat je tijdens de twee dagen met een aantal communicatieprofessionals kunt sparren over het model aan de hand van een eigen casus ga je ook nog eens met een ingevuld en doordacht Communicatiehuis naar huis. Betteke van Ruler staat nuchter in het vak; ze giet haar model niet in beton maar gebruikt het als hulpmiddel om richting te geven. Veel organisaties worstelen met de inrichting van communicatie in relatie tot de organisatiedoelen en het blijkt bovendien lastig om onderscheidend te zijn met een communicatievisie. Tijdens deze tweedaagse zijn we door scherpe vragen van Betteke van Ruler en de deelnemers dichter bij de kern gekomen van ons vak. Leerzaam en inspirerend!’
Krijn Weeda – Teammanager Communicatie Gemeente Hilversum