Van Ruler Academy logo pijl

‘Werk aan de winkel: waarom communicatie zo ontzettend belangrijk is’

Van Ruler Academy Over ons

Interview Bert Peene, voor managementboek.nl, mei 2019

Als organisaties in alle facetten agile moeten worden, zoals de managementliteratuur momenteel beweert, kan communicatie niet achterblijven. Dat geldt niet alleen voor de communicatieafdeling en de professionals die daar werken, maar voor iedereen.

Is het eigenlijk niet triest dat het anno 2018 nog steeds nodig is een boek te schrijven over hoe je communicatie in positie moet brengen?

In de ideale wereld zou iedereen in een organisatie zich er inderdaad bewust van moeten zijn dat goede  communicatie ontzettend belangrijk en bovendien erg moeilijk is. Maar helaas, dat is niet zo. Omdat iedereen de hele dag communiceert, kijk je daar gemakkelijk overheen. En we kunnen ook vaststellen dat de communicatiewetenschap er nog niet genoeg op heeft gedrukt. Ik zie overigens dezelfde cri de coeur in bijvoorbeeld het marketingboek van het jaar 2018 Doet marketing ertoe van Ruud Frambach. Ook marketing is niet zo in positie als marketingwetenschappers graag zouden willen. Werk aan de winkel dus.

Klopt het dat u de communicatieprofessional niet alleen een gebrek aan leiderschap maar ook aan kennis van zaken verwijt?

De communicatieprofessie is een beroepsgroep die altijd volgend is geweest; leiderschap was niet zo nodig. Eerst organisatie & plan, besluit en dan pas communicatie; heel uitvoerend dus. Maar de eisen aan de reikwijdte van communicatie als vak zijn erg aan het veranderen. Organisaties moeten leren om het gesprek aan te gaan voordat het plan of het besluit er ligt. Ze moeten wendbaarder worden, beter samenwerken; zie alle managementliteratuur van het moment. Niet voor niets zijn de boeken over agile werken en anders organiseren niet te tellen. Om te overleven moet het allemaal anders. Dat vraagt ook om andere vormen van en grotere aandacht voor communicatie. Dus ook om andere kennis en, inderdaad, leiderschap om de kat de bel aan te binden en samen met anderen in de organisatie een goede stijl van communiceren te vinden.

Wat zegt dat over de doorsnee communicatieopleiding?

Ik zie dat alle communicatieopleidingen bezig zijn met het nieuwe denken over organisatie en management en dan daarbinnen vooral met andere vormen van contact met stakeholders en andere manieren van werken. Maar hoe en wat is niet voor iedereen nog even duidelijk, niet voor de docenten maar ook niet voor de communicatieprofessionals en hun opdrachtgevers. Ik zie dat communicatieprofessionals en net zo goed docenten daar nog geen goed repertoire voor hebben. Vandaar dat ik een methode heb ontwikkeld die daarbij behulpzaam kan zijn.

Lees hier het volledige interview en klik hier voor meer informatie over de masterclass Communicatie in Positie.

Facebook
Twitter
LinkedIn