Van Ruler Academy logo pijl

10 tips om nog beter met het Frame te werken

Met het Strategisch Communicatie Frame laat Betteke zien hoe je een bondige communicatiestrategie ontwikkelt. Ze vertelt er alles over in dit artikel, maar deelt graag 10 extra tips met jou als communicatieprofessional.

1. Ontwikkel je strategie niet in je eentje. Anderen houden je scherp en met elkaar weet je een stuk meer. Vraag altijd een of meer collega’s om mee te denken en betrek je opdrachtgever en stakeholders er in een vroeg stadium bij.

2. Strategievorming is analyse maar ook creativiteit. Plan bij een grotere strategie altijd een paar sessies, met genoeg tijd ertussen om dingen uit te zoeken of te overdenken. Hebben jullie bij nader inzien minder tijd nodig, dan is dat alleen maar fijn.

3. Maak een feestje van strategieontwikkeling. Bak cupcakes, plak grote vellen op de muur en ga lekker met elkaar aan de slag met post-its. Plak op wat er in je opkomt. Zo komt je strategie het snelst tot leven, daar wordt iedereen vrolijk van.
4. Divergeer en convergeer. Laat in het begin alle bloemen bloeien, verken opties, discussieer erover en geef ze aandacht, alles mag in deze fase. Zoek daarna naar de verbanden, bepaal of iets relevant is of toch niet en breng dan focus aan.

5. Bij strategieontwikkeling komen vaak gevoelige zaken op tafel. Zorg dat je goede argumenten hebt voor jouw keuzes en verwoord ze voorzichtig, zeker bij je opdrachtgever. Je moet er nu eenmaal wel samen uitkomen.

6. Bedenk dat je een opdracht hebt gekregen, maar voel je vrij om tijdens de bouw van de strategie op basis van goede argumenten over die opdracht te onderhandelen. Je opdrachtgever heeft minder verstand van goede communicatie dan jij.

7. Focus op dat waarop je met communicatie invloed kan hebben en zet datgene waar je geen invloed op hebt maar wat wel belangrijk is, als afhankelijkheid bij je doelstellingen. Anders krijg je later de schuld van iets waar je niets aan kon doen.

8. Zorg voor enthousiasme bij je opdrachtgever. Als je diens steun hebt, zal je strategie veel serieuzer worden genomen. Breng je ideeën met overtuiging en enthousiasme. C’est le ton qui fait la musique, dat geldt ook bij strategiebesprekingen.

9. Bedenk dat een strategie altijd voorlopig is. Het zijn immers aannames die je doet over hoe iets zal gaan in de (nabije) toekomst. Zeker weten doe je het niet. Je moet je keuzes dus regelmatig ter discussie stellen: doe je wel het goede en doe je dat op de beste manier? Een strategie is dus nooit af.

10. Strategie is keuzes maken. Dat betekent dat veel van je briljante ideeën niet meegenomen kunnen worden. Het is niet anders. Bewaar ze voor een volgende keer.

Facebook
Twitter
LinkedIn