Communicatie in Positie: ‘Het is ons vak om alles te weten van imago en reputatie, maar ondertussen worden die van Communicatie behoorlijk verwaarloosd.’
De term mag dan een jeukwoord zijn, het agile werken grijpt om zich heen. Kijk naar de managementliteratuur en de managementevents: het draait allemaal om kenmerken die bij agile horen. Ik hoor het ook in de praktijk van het communicatievak. Meer in teams werken, samenwerken met andere disciplines, opgavegericht – of hoe het ook maar wordt genoemd – oplossingen zoeken voor kwesties die zich voordoen. Functies en afdelingen beginnen daarbij te vervagen. Je doet niet meer mee omdat je toevallig van een bepaalde afdeling bent, maar omdat je competenties hebt die nodig zijn om de klus te klaren.
Maar dan moeten anderen wel weten wat jij te bieden hebt. En daar schort het in ons communicatievak aan. Het vak mag dan bloeien als nooit tevoren (en dat is echt waar!) maar we houden dat veel te veel bij onszelf. We dragen veel te weinig uit hoe belangrijk het is om goed over communicatie na te denken en wat dat inhoudt. En voor je het weet staan er dan anderen te trappelen om het over te nemen en communicatie “erbij te doen”. Encroachment, noemt men dat met een wetenschappelijke term. Communicatieprofessionals zijn veel te bescheiden.
Lees het hele artikel van Betteke van Ruler op Adformatie.nl
“Betteke van Ruler ontwikkelde de nieuwe methode van Het Communicatiehuis die de communicatieafdeling in 3 stappen overtuigend in het hart van iedere actie plaatst. De eenvoudig toe te passen methodiek zorgt voor de beste (her)inrichting, positie en communicatievisie van communicatieafdelingen in organisaties en instellingen.”
Meer weten over de masterclass Communicatie in Positie? Klik dan hier!