Van Ruler Academy logo slider

Strategisch Communicatie Frame

2-daagse masterclass

Gooi het communicatieplan maar in de sloot. Dikke, gedetailleerde plannen zijn uit de tijd. Tegelijkertijd moet je uitkijken dat je je niet laat ondersneeuwen door bergen werk of je dagen vol stopt met dingen die er niet echt toe doen. Daarom heb je wel een strategie nodig. Maar niet meer in 70 pagina’s. Het Strategisch Communicatie Frame leert je dat het net zo goed, of misschien nog wel veel beter, op 1A4 kan!

KERN

Heb je het veel te druk? Vind je het lastig om anderen te overtuigen van jouw meerwaarde? Volg dan deze masterclass. Hierin leer je werken met het Strategisch Communicatie Frame, een praktische methode om een strategie te ontwikkelen.

PROGRAMMA

Dag 1

Leren werken met het Strategisch Communicatie Frame

Tussentijds

Intervisie: coaching in casusgroepjes (1 uur, online via Zoom)

Dag 2

Aanscherpen van het Strategisch Communicatie Frame

VOOR WIE

Voor hoofden van afdelingen communicatie, projectmanagers, ervaren communicatieadviseurs, en verder voor iedereen die een jaar of vijf ervaring heeft in het communicatievak en het aandurft om echt het verschil te gaan maken en een serieuze sparring partner te worden van een opdrachtgever of een klant.

WERKWIJZE

Intensief programma met veel oefening en discussie. Het is aan te bevelen van te voren het boek Het Strategisch Communicatie Frame te lezen zodat je snel thuis bent in de methodiek.

Bekijk hier alvast een PDF van het Frame.

DOCENT

Docente van deze masterclass is Betteke van Ruler.

INCLUSIEF BOEK & CERTIFICAAT

Alle deelnemers aan deze masterclass ontvangen naast de benodigde lesmaterialen Het Handboek Communicatiestrategie van Betteke van Ruler. Deze wordt  na inschrijving toegezonden ter voorbereiding van de masterclass

Aan het einde van de masterclass ontvang je een officieel certificaat van deelneming.

550x781

WAT HEEFT HET STRATEGISCH COMMUNICATIE FRAME TE MAKEN MET FACTOR C?

We krijgen nogal eens vragen over de verhouding tussen het Strategisch Communicatie Frame en Factor C, de methode die de overheid heeft ontwikkeld om beleidsambtenaren gevoeliger te maken voor communicatie. Vroeger was Factor vooral gericht op bepalen van stakeholders, kernboodschappen en kalender. Er zijn nu meer elementen in het model opgenomen. De meeste vind je terug in het Frame, zij het op andere plekken en onder andere bewoordingen.

Strategie is een van de vijf elementen van Factor C. Daaronder valt wat bij het Frame onder Ambitie staat. Een ander element is Verhaal. Dat past bij wat in het Frame Aanpak heet, maar gaat alleen over

de boodschap en is dus alleen gericht op (gecontroleerd) zenden. Het elementen Aanpak in Factor C is een uitwerking van wat in het Frame Aanpak heet. Volgens de moderne strategietheorie gaat een strategie alleen over de hoofdlijnen; de uitwerking komt later in een uitvoeringsplan. Onder Aanpak valt ook de organisatie; dat komt overeen met wat in het Frame Resources heet.
Wat ik in Factor C mis is aandacht voor de bril waardoor je kijkt: de Visie. Dat krijgt geen plek, al zou je er misschien aandacht aan kunnen besteden in het eerste element: de Opgave. De accountability zit helemaal niet in Factor C. Er is geen aandacht voor de vraag wie hoe verantwoordelijk is en hoe er verantwoording wordt afgelegd. Dat zit wel in het Frame.
Beide methodes lijken dus op elkaar maar kijken overduidelijk anders tegen het communicatievak aan.

WAT HEEFT HET STRATEGISCH COMMUNICATIE FRAME TE MAKEN MET FACTOR C?

‘Gooi het communicatieplan maar in de sloot’. Dit citaat vond ik al googelend in de aanloop naar een incompany training door Betteke van Ruler. En dat citaat triggerde mij. Hoezo in de sloot? Wat was er mis met het oude, vertrouwde communicatieplan? Dat maakte Betteke goed duidelijk toen zij ons meenam in de wereld van het Strategisch Communicatie Frame. Ik was al snel enthousiast. Hup, de sloot in met dat communicatieplan. Voortaan zouden wij een dynamisch frame gebruiken. Lees verder

Data en locaties

De masterclass vindt plaats bij De Witte Vosch in Utrecht (Oudegracht 46).  Tussentijds is er een kort online intervisiemoment, via Zoom. 

Hou rekening met het feit dat je gezamenlijk aan een husiwerkopdracht moet werken

Prijzen

BASISPRIJS: € 1.995,- (excl. BTW)

LEDENTARIEF: € 1.795,- (excl. BTW)

Het ledentarief (10% korting) wordt gehanteerd voor abonnees op Adformatie (voorheen vakblad Communicatie) en leden van Logeion.

“In de masterclass leer je een communicatiestrategie helder en scherp te formuleren, in een overzichtelijk frame waarin alle factoren van invloed zijn meegenomen. Daarnaast is het een mooie gelegenheid om communicatieprofessionals uit andere sectoren te ontmoeten en je vraagstukken uit de praktijk aan hen te toetsen.”

Mieke Olde Engberink,
Communicatieadviseur bij Partos
November 2017

“Een tijdje geleden kwam het Strategisch Communicatie Frame op mijn pad. Samen met een collega volgde ik de Masterclass. Maar zelden vond ik na een training zó veel toepassingen voor geleerde kennis en vaardigheden. De wijze woorden van Betteke van Ruler zitten stevig in mijn achterhoofd en helpen me enorm in de dagelijkse praktijk. Heel erg tof!”

Judith Winnen, PGO Support
Maart 2019

“Een inspirerende training! Het is een cadeautje om de tijd te krijgen om met een frisse blik naar ons vak te kijken.”

Richard Pflug, senior communicatieadviseur HagaZiekenhuis van Den Haag
April 2021